söndag 9 juni 2024

Dagens goda gärning

Nu har jag väntat på regnet i dagarna tre och inte en droppe har det kommit, så då var det bara att plocka fram vattenkannan och skopa upp vatten ur regnvattens tunnan. Jag tyckte mig se något som låg och plaskade i tunnan, vid första anblicken tyckte jag att det var en stor padda som hamnat i vattenhålet men sen såg det mer ut som en liten fågelunge som förgäves försökte komma upp. När jag sedan sprang i väg för att hitta en kratta och lyfta upp den stackars kraken så så såg att det var en liten fladdermus som helt hamnat på villovägar. Jag placerade den uttröttade fladdermusen på gräset en stund så den fick pusta ut i gräset efter sitt kämpande. Längst bak i minnet hade jag för mig att en fladdermus som trillat ner på marken inte kan flyga i väg så, jag googlade och fick då fram uppgifter att man skulle ta på sig handskar och lyfta upp den till ett träd minst 1 m upp i luften så den kunde klättra och sedan ge sig i väg, men där gick gränsen för mig inte lyfta upp den med händerna utan jag tog återigen krattan och lyfte upp den till grannens vackra Hägg och vips så klättrade den iväg på grenarna och jag såg inte röken av den mer, slutet gott.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar