onsdag 13 december 2023

Tradition som lever vidare i över 100 år i släkten


Traditioner förs vidare - gästskrivare
Idag fyller jag, Evas man 68 år. Det blir inget stort kalas, vi fokuserar på att låta traditionen i min släkt på min mors sida leva vidare.
Hur gör vi det - vi bakar ”mormors knäckebröd” som vi i släkten kallar det. Det är oundvikligt och ett måste inför jul och det beror ju främst på att ”alla” älskar det. Vi belönas efter baket med en underbar fika tillsammans med ”mormors nybakade knäckebröd”. Fikat verkar ske på ”modernt vis”, multitasking och med dessa kvinnors fantastiska simultankapacitet, se bild nedan.
2023 är lite speciellt år min mor Gulli Johannesson fyllde 100 år, sen hon var liten har smaskat ”mormors knäckebröd”. Min mormor Jenny Dahlberg gift Christiansson föddes 1889 i Borås och levde fram till 1972. Morfar Carl Alrik Kristiansson föddes 1887 i Varberg och levde fram till 1954. 2023 var Eva och jag i Holland och tittade på tulpanfälten men också för att uppleva den lokalproducerade Edamer direkt på plats i Volendam i närheten av Edam.
Jag minns när jag var liten dvs 5-6 år gammal att vi åkte till mormor Jenny på julafton på Backadalsgatan i Borås. Mormor bodde kvar i huset som Carl hade byggt till, enligt min mors berättelser. Min mor verkar ha avgudat sin pappa Carl, hon är alltid så stolt och positiv när hon berättar om honom, tågförare vid statens järnvägar. Tyvärr fick han inte vara med så länge i livet och tyvärr fick jag aldrig möjlighet att träffa honom, det samma gäller även min farfar, som dog 1951.
Julfirandet var speciellt, det var mysigt hos min mormor, tillsammans med min mor och mina tre syskon väcker julen starka minnen. Hos mormor bodde min mors tvillingsyster med sina tre barn, mina kusiner. De är är jämngamla med mina äldre systrar.
Att sitta och lyssna på kusinerna och mina äldre syskon vara spännande. Eftersom det ej fanns varken morfar eller några pappor till oss eller kusinerna så blev det ”girl power” för att säga det i moderna språktermer, mormor min mor Gulli och tvillingsystern Lilian. Det var andra tider, säkert tufft att vara ensamstående med barn och försörjning. Förövrigt rätt tuffa damer, mormor rökte cigarill, inga män ”satte sig” på min mor och hennes syster. En miljö som säkert präglat mig men hur vet jag inte riktigt. Jag har dock alltid haft stor respekt för dem alla tre.
I mormors kök var det uppdukat med massor av mat och allt som tillhör julen, ljuset var lite svagt i köket, det mesta ljuset kom från ljusstakar och levande ljus, doften och mystiken tätnade när man klev in där. Köket med dess gång minns jag som stort och långt, vilket säkert inte stämmer. Min favorit på julbordet var köttbullar, skinka och bruna bönor och till det drack man svagdricka, tror inte julmusten fått fäste på marknaden. Till det smaskade man naturligtvis i sig massor av ”mormors knäckebröd”. Detta luftiga och spröda knäckebröd med lätt sälta, stryks med lite smör och sen naturligtvis julost, lika klart med Juledamer från Holland.
Mormors knäckebröd har förföljt mig sedan jag var liten knatte, min mor bakade det, min fru bakar det, min syster och min bror osv. Perspektivet hissnar, nu har jag fått denna delikatess till jul varje år i 68 år, även om jag ej åt det första åren. Den stora obesvarad frågan är - Hur länge har min mor ätit det? Hur länge har min mormor ätit det, kan hennes mamma bakat det när mormor var liten?
Mormor har säkert bakat detta när tvillingarna var små, dvs från min mamma som föddes 1923 för 100-år sedan. Det innebär sannolikt att traditionen är minst 100 år, troligtvis äldre än så. Tänk om man kunde få dessa frågor om ”mormors bakverk besvarade” är det viktigt kanske, kanske inte. Det får läsaren själv avgöra för mig känns det just nu viktigt.
Under senaste veckan har tyvärr min mors hörsel försämrats ytterligare och vi kan inte kommunicera så bra längre. Hon hade säkert kunna berätta mycket om julbak under 1930 talet och om hennes upplevelse av ”mormors knäckebröd”.
Tyvärr bor vi en bit ifrån varandra och som så ofta blir det försent, när våra anhöriga blir sämre. Många frågor är obesvarade och får så förbli.
Min fru bakar med nöje ”mormors knäckebröd” jag får hjälpa till med det enkla. Nu återstår frågan vem kommer föra denna tradition vidare. Våra barn eller kanske någon eller några av barnbarnen.

 Den som lever får se, jag hoppas att det fortsätter - för mig känns det av någon anledning mycket viktigt!

Med vänlig hälsning - gästskrivaren i min frus blogg Gunnar

Recept under bilderna














Recept på Mormors knäckebröd eller som Eva och alla andar döpt om det till ”Gullis goda julknäckebröd”

Ingredienser:
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
3 dl rågmjöl Ca 1 l vetemjöl 1 msk socker 1-2 tsk salt

Gör så här:
Smällt smör och värm mjölken, fingervarmt.
Häll degvätskan över jästen.
Tillsätt salt, socker, rågmjöl och vetemjöl lite i taget.
Knåda degen ca 5 min.
Låt degen jäsa 30 minuter
Nu är det dags att kavla degen så tunt det bara går först med kavel och ett par drag med kruskaveln,
Grädda bröden 5 min, 2,5 minuter på varje sida i varmluft 235 grader. Jag har två plåtar inne samtidigt och byter plats på plåtarna och vänder på brödet efter halva tiden

Lycka till 🤸‍♂️


2 kommentarer:

  1. Det ser og høres fristende ut. Skal se det blir en ny juletradisjon på Gran i Norge😊

    SvaraRadera
  2. Det här var roligt att läsa ska baka detta inför jul så kan vi tänka på varandra. God Jul önskar Anders och Annbritt

    SvaraRadera