torsdag 2 februari 2023

Nattjästa frallor

Nattjästa frallor låter väl lite konstigt man skulle kunna säga kalljästa eller långjästa, ja principen är den samma. Jag satte iallafall en deg på kvällen inte så genomtänkt precis för det visade sig att det fanns begränsat med mjöl i mitt förråd så det var bara att plocka ihop det som fanns, så därför blev det lite av varje. Det är väl egentligen det som är grejen med att baka man tager vad man haver som hon myntade den där Kajsa. I kylskåpet låg iallafall ett par tärningar med jäst och det är huvudsaken för att det skall bli en jäsprocess, jag hade kunnat ta min surdeg men den behövde ett par matningar till innn den bubblar på ordentligt . Hur som så blev det en plåt med frallor om får så oc jäsa i kylskåpet under natten och det var en strykande åtgång på dem.

Recept under bilderna













Kalljästa frallor

Ingredienser

15 g jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
1 l mjöl ( blanda ihop det du har )

Gör så här 

Rör ut jästen i vatten i en bunke, tillsätt salt och mjöl och kör ordentligt i maskin eller för hand.
Lägg plast över och sätt in bunken i kylskåpet för jäsning över natten.
Sätt på ugnen 250 grader eller 220 om det är varmluft
Ta fram bunken på morgonen och häll degen på mjölat bord, skär 10-12 bitar och lägg på plåt
När ugnen är varm gräddas bullarna i 10-12 min, 
Voilà härliga frukostbullar

Lycka till 🤸‍♂️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar