söndag 9 oktober 2022

Ringblomsolja

Javisst nu är det dags att göra ringblomsolja. Jamen säger du kanske vad skall man ha det till ? Jo enligt utsagor så innehåller ringblomman antiinflammatoriska och bakteriella ämnen som är superbra för eksem, torr hud, insektsbett eller allmänt välbefinnande för vintertrötta naglar och hud. Första gången jag skulle göra oljan gick jag till hälsokostaffären och beställde ringblommor  och döm om min förvåning när jag jag skulle hämta paketet … 1 kg . 1 kg ringblomma jag tror paketet var mins en halvmeter lång och 30 cm i omkrets, som tur var så behövde jag inte köpa hela paketet för över 1000 spänn efter lite övertalningsförmåga, så vad lär man sig av det - Gör alltid upp om innehåll och pris innan beställning.  Numera gör jag oljan av färska kronblad av ringblomman som har fått torka till ett par dagar innan de åker ner i oljan. Jag tog mandelolja och rapsolja den här gången, det går även bra med olivolja om man skulle föredra det. Nu får ringblommorna ligga i oljan i två veckor med daglig omrörning och sedan är det bara att sila bort kronbladen och så har jag en läkande olja hela vintern.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar