torsdag 28 juli 2022

Trädgården full av Café Au Lait och Bacardi

I våras skrev jag ett inlägg om när vi besökte Zetas Handelsträdgård i Segeltorp. Då stod regnet som spö i backen och personalen gjorde allt för att skydda de små bräckliga plantorna från regn och hagel och om jag inte missminner mig snöbyar. I vilket fall som helst så köpte jag med mig några knölar Dahlier med två härliga namn som Café Au Lait och Bacardi. När solen så småningom började värma upp marken och mänskligheten så kom knölarna i krukor och hamnade i uterummet. När bladverken efter ett tag var frodigt och grönt placerade jag ut dem i pallkragar där de har fått växa sig stora och fina. Jag köpte en sort till men tyvärr tappat bort namnet på den men den var iallafall först ut med sin blomning med rosa oranga vackra blommor. Den som nu ståtar både högst och med stora vackra blommor är Café Au Lait, ljusrosa skira fylliga blommor som är stora som en tallrik, tyvärr kommer inte Bacardi igång med blomning men jag hoppas att den snart sätter fart och spricker upp, inandats fall får det väl bli en Mojito i trädgårdslandet.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar