måndag 11 juli 2022

Brödbak så här mitt i sommaren

Solen strålar från en klarblå himmel men så plötsligt drar det i hop sig till stora hotfulla moln och innan man ens hunnit blinka så hörs ett muller i fjärran och så från den tidiga klarblå himlen regnar det på ett litet kick småspov. Ja så höll det på nästan hela dagen i går regn, solsken om vartannat. Det är jätte bra för för vår gräsmatta och för blommorna men det blir lite trist när man har burit in alla trädgårdsgrejer ett antal gånger. Till slut gav jag upp trädgårdsarbetet och gav mig i kast med ett brödbak och för att göra det enkelt och smidigt blev det ett långpannebröd som var riktigt goda med havregryn, chiafrön och solrosfrön. Jag vet inte om det var åskovädret eller om det var så att jästen var lite för dålig för jag tyckte inte att de jäste så bra. Hur som helst så skall jag nu skrämma i gång surdegen som har fått vila i kylskåpet någon månad. 

Recept under bilderna



 








Recept på långpannebröd
1 pkt jäst
2,5 dl mjölk
2,5 dl grädde ( du kan ta totalt 5 dl mjölk)
2 msk honung
1 msk salt
3 dl havregryn
1 dl solrosfrön
1/2 dl chiafrön
1 dl olivolja
7 dl  vetemjöl

Gör så här

1. Smula ner jästen i en bunke och  värm mjölken till 37 grader och häll den sedan över jästen 
2. Tillsätt honung och salt och rör runt
3. Tillsätt havregryn , chiafrön och solrosfrön och blanda runt ordentligt 
4. Tillsätt hälften av oljan och rör runt
5. Tillsätt resten av oljan och mjölet och knåda runt ordentligt ca 5 min.
6. Låt degen jäsa 45 min
7. Häll upp degen på en långpanna och platta till den, täck över med en handduk och låt degen jäsa 45 min.
8. Skär fyrkanter i degen och strö lite mjöl och så in i ugnen på 225 grader i ca 20 min
9. Ät och njut med en god marmelad och kanske lite ost.

Lycka till 🤸‍♂️







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar