torsdag 25 november 2021

En historisk dag

I dag kommer mitt första politisk inlägg här på bloggen, jag har valt att ställa mig utanför det politiska etablissemanget här på bloggen och hålla en neutral ton. Därmed sagt så är jag inte ointresserad av politik och i dessa dagar funderar jag på att engagera mig fullt ut. Nu var det inte detta jag skulle ta upp i dagens historisk inlägg. Jag började skriva inlägget på morgonen, när Sverige hade fått sin första kvinnliga statsminister och det var verkligen något att fira. Man kan tycka vad men vill om det socialdemokratiska partiet men att vi äntligen har fått en kvinnlig statsminister är väl på tiden. 1921 infördes allmän rösträtt även för kvinnor, förslaget att inför rösträtt för kvinnor lades fram 1912 men då röstades förslaget ner och först 1919 kom ytterligare ett lagförslag som röstades fram och som verkställdes 1921, snacka om långbänk. Långbänk blev det definitivt inte för Magdalena Andersson, efter sju timmar valde hon att bli entledigad från sin tjänst, pågrund av det parlamentariska läget i landet, pust. Det tog 100 år, för att röst fram en kvinnlig ledare och så blev det upp som en sol och ner som en pannkaka på samma dag. Sverige, bättre kan vi. Jag håller tummarna för dig Magdalena.









1 kommentar:

  1. Ja, ich habe es gestern auch verfolgt. Und ich freute mich schon, das Schweden nun endlich auch eine Frau als Ministerpräsidentin hat: Magdalena Andersson.
    Ich konnte es zuerst garnicht verstehen, warum es so schnell damit vorbei war? Aber ich verstehe es so, das wenn sie neue Unterstützer Parteien findet, sie doch noch eine Chance hat.
    Und damit Schweden auch!
    Wir, in Deutschland hatten ja nun 16 Jahre lang Angela Merkel. Ja, eine Frau. Aber ansonsten sind bei uns, gerade in der Politik (aber woanders auch)die Frauen in der Minderheit.
    Wenn wir in Schweden sind, gucke ich immer Rapport SVT. Da sehe ich in Schweden viel mehr Frauen vor dem Mikrofon, als hier bei uns. Daher glaube ich, das Schweden mit der Gleichstellung Frau und Mann weiter ist als wir. Da fehlt jetzt noch Magdalena Andersson!
    Ich wünsche ihr auch viel Glück.

    Ja, jag följde den igår också. Och jag såg redan fram emot att Sverige äntligen har en fru som statsminister: Magdalena Andersson.
    Först kunde jag inte förstå varför det gick över så snabbt? Men jag förstår det som att om hon hittar nya partianhängare så har hon fortfarande en chans.
    Och med det Sverige också!
    Vi i Tyskland har haft Angela Merkel i 16 år nu. Ja en kvinna. Men annars hos oss, särskilt inom politiken (men även på andra håll), är kvinnor i minoritet.
    När vi är i Sverige tittar jag alltid på Rapport SVT. Jag ser mycket fler kvinnor framför mikrofonen i Sverige än här i Sverige. Så jag anser att Sverige är mer långt framme än vi är när det gäller jämställdhet mellan kvinnor och män. Magdalena Andersson är fortfarande försvunnen!
    Jag önskar henne också lycka till.
    Kram Marlise

    SvaraRadera