söndag 7 november 2021

Det är något sällsamt över stillheten

Sällsam är ett ord som jag ofta använder för att beskriva stillhet eller något rofyllt. Slår man upp sällsam i SAOL så står det att ordet betyder besynnerlig eller egendomlig, då undra man naturligtvis hur jag kan förknippa rofyllt och besynnerligt med vandra. Senast jag suckade djupt och utbrast ” här är så sällsamt ” det var när vi cyklade utmed havet och kom in i ett skogsparti där lönnlöven exploderade i eldfärger och om jag då använder den riktiga betydelsen så skulle det vara besynnerligt med alla guldgula löv 🍁 . Ja, det går alltid att filosofera över ords betydelse och i vilka sammanhang man använder dem. Jag tror att jag utbrast - åh så sällsamt,  när jag fotade vid Oxbergssjön i Mora, och visst är det något besynnerligt när sjön verkligen ligger som en spegel och skogen kryper tätt intill, ja gränsen är hårfin mellan stillhet och besynnerlig.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar