tisdag 26 oktober 2021

Havrekakor med russin

Havrekakor med russin är mina favoritsaker, och det här receptet hittade jag i Hemmets veckotidning. Den där tidningen damp ner i brevlådan  en gång i veckan till min mamma när jag var liten. Fantastiskt att den har kunnat hålla sig fast i mediabruset under alla dessa år. Googlade och och fick fram att första numret kom ut 1929. Men det var inte de jag tänkte berätta om utan de goda havrekakorna som fullkomligt smälter i munnen tillsammans med russin. Gillar man inte russin i kakor, då är det bara att utesluta dem och bara baka havrekakorna, det är gott det också. Jag gillar när det blir en rejäl sats av degen och till den här degen blev det nästan 60 st småkakor. Det blev en perfekt start på julbaket, om det nu kommer att finnas några kakor kvar till jul.
Recept under bilderna









Havrekakor med russin ( ca 60 st )

Ingredienser:
200 g rumsvarmt smör
2 1/2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
4 1/2 dl havregryn
2 dl russin

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Rör smör och socker mjukt och smidigt. Blanda mjöl, bikarbonat och vaniljsocker. Rör ner i smeten.
3. Blanda i russin och havregryn och rör ihop till en smidig deg. Forma bollar och lägg dem 
glest på bakplåtspapper.
4. Grädda i mitten av ugnen 12-15 minuter
5. Låt kakorna svalna på plåten.

Lycka till 🤸‍♀️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar