tisdag 2 mars 2021

Enkla små godbitar med jordnötssmör

Lite baktips så här i mars och nu när vi snart närmar oss ”fössta tossdan i mass” som har blivit smålänningarnas riktiga nationaldag. Då skall det bakas fluffiga och gräddfyllda prinsesstårtor och hurras. För er som inte har rötter i den småländska myllan eller är bekant med vår vackra dialekt så är det en hyllning till ”första  torsdagen i mars”. Men innan vi kommer till torsdagen så startar jag med att baka några andra små godsaker. När barnen var små brukade jag sno ihop de här rutorna tills vi skulle åka upp till fjällen vecka åtta, de var perfekta små energibomber som kunde behövas efter en dag flängandes upp och ner i backarna. Receptet på rutorna har länge fått ligga i träda, men i går plockade jag fram det lite bortglömda receptet, men himmel och pannkaka i receptet står det att det skall vara en dl socker och två dl sirap, det är knappt man tror sin ögon, så det var bara att göra om receptet efter bästa förmåga och få till lite nyttigare kakor men ändå supergoda, jag började med att göra egen jordnötssmör recept på hur du enkelt gör det själv hittar du Här . Det bästa av allt, det behövs ingen ugn


Receptet under bilderna









Supergoda jordnötskakor ca 24 st

Ingredienser:
2 dl jordnötssmör , gör eget eller köp en färdig burk
1 dl socker, jag tog bort sockret helt det blir tillräckligt sött av sirapen
1 dl kokos
2 dl sirap, här bytte jag ut vanlig sirap mot dadelsirap, hur gott som helst
1 l cornflakes
200 g mörk choklad, eller valfri sort

Gör så här:
1. Blanda ihop alla ingredienser utom cornflakes i en gryta och värm en aning
2. Rör ner cornflakesen 
3. Bred ut smeten på en långpanna ca 1 cm tjock och ställ att stelna i kylen
4. Smält chokladen och bred den över kakan, ställ återigen att stelna
5. Skär kakan i lagom stora bitar. 


Lycka till 🤸‍♀️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar