torsdag 3 december 2020

Metrologisk höst och knäckebröd bak

Enligt SMHI har vi meteorologisk höst dvs. medeltemperaturen under dygnet är under 10, jag undrar när vi här i södra Sverige får meteorologisk vinter för om man betänker att vi är inne i december så borde vi väl i högsta grad vara inne i vinterperioden. Grått och trist har vi det iallafall här på Öland. Extra trist är det för att begränsningarna i umgänget är så utpräglat. Men varför gråta över spilld mjölk, det är prövningar som vi bara skall igenom, det gäller bara att göra det bästa av situationen. Jag ägnar mig åt bakning och julgodis tillverkning. Något jag alltid bakar så här inför julen är farmors goda knäckebröd som bara är ett måste. Det är ett recept som min svärmor alltid bakade och jag tror att receptet kommer från hennes mamma, så det känns bra att ta vara på receptet och föra det vidare till nästa generation. Svägerskan hade ett väldigt bra betyg på knäckebrödet” det är som non stop, svårt att inta en macka till och en till”

Recept för dig som vill ta ett knäcke och ett knäcke till och ett....under bilderna









Ingredienser
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
3 dl rågmjöl
Ca 1 l vetemjöl
1 msk socker
2 tsk salt

Gör så här

Blanda ihop degen som en bulldeg och låt den jäsa i 30 min
Dela degen i småbitar och kavla ut varje bit lövtunt, ta några tag med kruskaveln och lägg sedan på plåt. De utkavlade bröden skall inte jäsa utan bakas direkt i ugnen. Jag brukar använda mig av 2 plåtar sätt in 2 plåtar knappt 3 min. Byt plats på plåtarna och vänd på bröden in i ugnen igen ca 2-3 min håll koll det går fort eftersom de är så tunna. Under tiden kavlar man ut ytterligare bröd som är klara för att sättas in i ugnen direkt.

lycka till 🤸‍♀️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar