onsdag 9 december 2020

Chokladsnittar med After Eight

Jag skulle tro att man kan baka olika snittar varje dag året om så många recept finns det och smakerna varierar med årstiderna. När jag var liten bakade min mamma alltid chokladsnittar som var favoriter för min bror och mig. Det receptet använder jag mig av så fort det skall bakas snittar. Nu har jag börjat söka mig utanför det vanliga man skulle kunna säga att jag förflyttat mig utanför min comfort bak zon, om man nu kan säga att det finns någon sådan zon. I veckan gav jag mig i kast med ett nytt recept, basen är som till vanliga chokladsnittar men ovanpå ligger en fyllning av härlig mjuk min av After Eight plattor. De blev så goda, nästan som en kladdkaka, mjuka och lite sega. Så nu är det bara att kasta sig ut i bakdjungeln och leta nya recept.

Recept under bilderna









Ingredienser:
150 g rumsvarmt smör
3,75 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
3 msk kakao
3 msk sirap, ljus
1,5 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
Ca 20 After Eight- plattor

Gör så här:
  1. Börja med att sätta ugnen på 175°C och klä en plåt med bakplåtspapper, ställ åt sidan. Dela after eight- plattorna i tre delar och lägg även de åt sidan.
  2. Nyp ihop alla ingredienser utom after eight till en smidig deg och rulla sedan degen till tre längder och lägg på plåten med jämna mellanrum.
  3. Tryck ihop after eight- bitarna två och två jämnsides med varandra. Tryck sedan ner dem i degen
  4. Grädda kakorna mitt i ugnen i ca. 12-14 minuter.
  5. Tag ut och låt stelna en aning innan du skär dem i snitt.
Lycka till 🤸‍♀️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar