tisdag 15 september 2020

Vårens snickarverkstad

Efter att vi hade rivit altanen i våras passade vi på att snickra en lite högra pallplint. Jag hade sett och blivit så inspirerad av de vackra lådorna  som jag såg på Norrvikens trädgård i Båstad. Den skulle inte bli så stor men lite lagom så där. Det blev ett riktigt trä och småslöjds jobb. För att kunna göra de vackra spåren i gavlarna på brädorna fick vi låna en överhandsfräs av vår gode vän Jörgen. Jag kände mig som en riktig möbelsnickare när jag fick fram mönstret i brädan. Under tiden sågade maken ut knoppar som skulle sitta som dekoration, lite färg på det hela och snart var lådan klar. Som tur var fick jag hjälp av barnbarnet att fylla lådan med jord och jag kunde sätta ner ett gäng jordgubbsplantor och sallads plantor som blev riktiga salladshuvud, tills dess att jag plockade bort nätet som låg som ett skyddande lock, då var det någon eller några som var väldigt sugna på sallad och som hade gnagt av alla blad. Det gav plats för mina pelargonier som och varit så fina under hela sommaren  men som nu skulle ersättas med höstblommor. Det kändes lite trist att slänga de vackra sommarblommorna så jag satte ner blomsterhavet i lådan, det var så vackert med de vita havet mot den grå lådan, tills det återigen var någon eller några som var sugna på vita pelargoner och knipsat av alla blommorna och lämnat några stjälkar kvar. Nästa sommar blir det ingärdat från topp till tå.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar