fredag 18 september 2020

Eftermiddagsfika med kokostoppar

Varför bakar man inte kokostoppar varje dag, när de är så enkla och att göra och så njutningsfulla att äta. Nätet bågnar av recept på kakor av alla de slag och det är smidigt att bar söka med en knapptryckning. Trots den här moderna tekniken så har jag alltid en bok som jag åter kommer till och det är ”Sju sorters kakor” Sveriges bästa recept på klassiska bakverk och nya favoriter. En klassiker som utgavs första gången 1945 och har sålts i 3,8 miljoner exemplar. I bland är jag bara sugen på att baka något och då brukar jag ta fram min bok och bläddra runt lite för att få inspiration.  Den här gången hamnade baktipset på Kokostoppar, och jag lyckades även få dem som toppar  och inte bara en blaffa som blir platt som en pannkaka. Det tog ungefär 3 minuter att röra ihop och 10 minuter i ugnen så var eftermiddagsfikat klart att njuta av denna sommarvarma septemberdag.

Recept under bilderna eller kolla i ”Sju sorters kakor














Kokostoppar ( ca 20 st ganska stora)

2 ägg
1 dl socker
200 g kokosflingor
50 g smält smör

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Rör i hop ägg och socker ( vispa inte)
3. Häll i kokosflingorna och smöret, rör runt och låt smeten svälla en stund
4. Klicka ut smeten till toppar på bakplåtspapper
5. Sätt in i ugnen 10-12 min

Lycka till 🤸‍♀️




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar