torsdag 20 februari 2020

4 limpor i kall ugn

Både Ciara och Dennis har dragit vidare mot andra områden eller så vindarna helt enkelt ebbat ut. Inget regn på paradisön men heller ingen sol som man så gärna vill ha så här i februari när marken inte har fått en gnutta snö. - Säg inte det ... säger min fina granne Kicki när jag påpekar att vi inte ens tagit fram snöskottarna i år. För tänk om det kommer in ett ordentligt snöoväder nu i slutet på februari som ligger kvar till påsk, Hujeda mig det vill vi inte. I går blev det istället lite bakning, för vem säger inte nej till 4 brödlimpor som dessutom går galet fort att baka. Visserligen skall de jäsa precis som alla bröd med ju-stort behöver göra. Det här är ett gammalt recept som jag har haft i min gömmor länge och när jag nu satt och bläddrade bland mina recept på bröd så dök dessa upp. 4 limpor bakade på rågsikt ger lite mer tuggmotstånd än bara vetemjöl, egentligen inte men goda är de i allafall.

Recept under bilderna











4 limpor i kall ugn

100 g jäst
1 liter vatten
1/2 dl olja
1/2 dl sirap
1 msk ättika
1 msk salt
1,6 kg rågsikt

Rör ut jästen i vätskan tillsätt salt och rågsikt, blanda väl och låt degen jäsa i 30 min.
Dela degen i 4 delar och forma till 4 limpor och lägg på en plåt och låt jäsa i 30 min. 
Sätt på ugnen 225 grader och sätt in plåten i den kalla ugnen. Baka bröden i 40 minuter.

Lycka till 🤸‍♂️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar