onsdag 11 december 2019

Ibland får man improvisera

Är det några kakor som jag brukar baka inför julen så är det spröda chokladbröd eller chokladsnittar som de också kallas. Min mamma bakade alltid dessa så därför har det blivit ett naturligt val. Dessutom är det en av barnbarnens absoluta favoriter så det är ingen tvekan om utan att de har en strykande åtgång. De är så så där härligt sega i mitten med en lite hårdare skorpa. I går när jag tänkte att jag skulle ge mig på ett alternativ till chokladbröd hittad jag ett annat recept på andra chokladsnittar, men det var här det stötte på patrull. För i dessa snittarna skulle det vara chokladknappar som jag naturligtvis inte hade hemma eller rättare sagt jag hade vita knappar, vilket kan se lite trist ut i den ljusa smeten. Som tur var hittade jag Japp i mina gömmor så det fick bli snittar fyllda med Japp, så gott det också.

Recept under bilderna











Choklad snittar med Japp

220 gram smör
4 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 1/2 tsk bakpulver
2 st dubbeljapp

Gör så här: 
Ställ ugnen på 200 grader, och ta fram en plåt med bakplåtspapper
Rör ihop socker och rumsvarmt smör mjukt och arbeta i sirapen. 
Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan ner i smörblandingen. 
Arbeta ihop till en smidig deg.  
Dela degen och rulla ut 4 länger.  
Platta sedan till längderna något med hjälp av fingrarna och lägg Jappbitar i mitte och tryck till lite vid sidorna
Grädda i mitten på ugnen i cirka 8-11 minuter, tills de fått fin färg.
Låt dem svalna något och skär dem sedan i lagom stora snitt
Lycka till 🤸‍♂️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar