fredag 14 november 2014

Goda philadelphiabullar med citronsmak

Mumsiga bullar i braspanna. Jag fick ett recet från Kakburken på enkla och goda bullar. Det behövs inget kavlande eller rullande utan degen plattas ut på en plåt. Bullarna smakar ljuvligt av citronkrämen som blir fyllning.

Receptet hittar du under bilderna.







Philadelphiabullar med citronsmak

Ca 40 bitar
Börja med fyllningen för den ska klickas ut på en tallrik och hinna frysa till bitar.
Fyllning
75 g smör, rumsvarmt
100 g Philadelphiaost
1 ½ dl florsocker
1 msk vaniljsocker
rivet skal från 1 citron
Bulldegen
25 g jäst
3 dl mjölk, ljummen
75 g smör, rumsvarmt
½ dl strösocker
1 nypa salt
7–8 dl vetemjöl
GÖR SÅ HÄR
1. Fyllning: Rör ihop alla ingredienserna ordentligt i en skål. Klicka ut ca 40 högar på en tallrik. Ställ den i frysen i 1–2 tim så att bitarna blir frysta.
2. Smula jästen i en bunke och lös upp den med mjölken. Tillsätt smör, socker, salt och vetemjöl, lite i taget. Rör ihop allt till en lite kladdig deg. Strö lite mjöl över ytan och låt den jäsa under bakduk i ca 40 min.
3. Tryck ut degen i en smord långpanna, ca 29 x 32 cm. Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader.
4. Gör ca 40 hål i degen med fingret och tryck ner en bit fryst fyllning i varje hål.
5. Pensla degen med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda bullen mitt i ugnen i 18–25 min. Låt brödkakan svalna och skär den sedan i rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar