måndag 15 april 2024

Snickerskaka

Eller som familjen kallade dem Sälenkaka. Anledning till att kakan fick namnet Sälenkaka var att jag alltid bakade dem när när barnen var små och vi åkte upp till Sälen för en veckas skidåkning. Nu har det gått många år sedan jag gjorde dem men så hittade jag ett recept som påminner om mina Sälenkakor, men basen i dessa kakor är majskakor jag hade krossade Cornflakes sen är det bara att tillsätta jordnötssmör, sirap,  tyvärr alldeles för mycket, lite hackade jordnötter och toppen på isberget smält choklad. Jag brukar göra jordnötssmöret själv, det är både billigare och man har det alltid till hans. Jag kör 250 g jordnötter i matberedare tills alla jordnötterna är mosade och det har börjat bli smör sen tillsätter jag lite smör och cocosolja, du kan utesluta smöret men det blir lite mjukare och lösare. Det blev i vilket fall som helst goda kakor om än lite väl söta pågrund av för mycket sirap men de är iallafall glutenfria.
Recept under bilderna











Snickerskaka

4 majskakor
160 g jordnötssmör
200 g ljus sirap
60 g hackade jordnötter
100 g smält mörk choklad
Flingsalt efter önskemål

Krossa majskakorna och blanda i alla övriga ingredienser utom chokladen gillen smet. 
Tryck ut smeten i en klädd form
Häll över den smälta chokladen och toppa med lite flingsalt
Sätt in formen i frysen ett par timmar
Skär kakan i lagom stora munsbitar.

Lycka till 🤸‍♂️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar