fredag 31 mars 2023

Sista dagen i mars

Men var är våren eller det kanske är detta som är våren iallafall i södra Sverige och Öland där jag nu befinner mig. Vi har lämnat vinterland med drivor av snö och tagit oss mot barmark men det ser nästan ut som att vi tog med oss kylan. I vilket fall som helst så är jag tacksam över regnet som trillar ner över vår ö och fyller på depåerna till sommarens förhoppningsvis varma dagar. Jag blev glatt överraskad av att vårblommorna trots det bistra vädret börjat titta upp ur marken. Krokusen står där och darrar i kylan och trycker sig mot de varma löven som omsluter dem. I rabatten lyser det blått av trädgårdsirisen som redan kommit upp och lyser upp den lite frostbelupna jorden och i skyn ja där sveper Gladan fram och spanar över något ätbart på marken. Jag såg två tranor på vägen hem från Sälen och i Hornborgarsjön har man räknat in över 7000 tranor så vi får väl se om det går att plantera några penséer till påsk eller om vi skall ut och skotta snö.











1 kommentar: