torsdag 10 november 2022

Små ljuvliga stänger av mandelmassa

Att göra egen mandelmassa är lätt som en plätt och efter som jag ändå var i gång med att samla ihop alla mina mandelpåsar och försöka få lite ordning i högen med halvöppna påsar så var det bara att leta recept. Jag hittade ett recept på rullar med mandelmassa doppade i choklad. Jag är egentligen inget fan av mandelmassa eller marsipan men det finns andra i familjen som gillar det så då fick det bli just en mandelmassa pinne doppad i choklad. För att få lite vuxensmak kryddade jag massan med Baileys, vilket ger ytterligare en smak av choklad. De var väldigt enkla att göra tills det var dag att garnera dem med vit choklad. Som bloggare vill man naturligtvis visa upp så fina bilder på sina alster som det bara går att frambringa för en amatör fotograf inklusive amatör bagare fast i bland går det åt pepparn. För när jag skulle förflytta de nygarnerade chokladpinnarna till en bricka för vidare transport till kylskåpet, ja men då välter väl hela gänget av pinnar omkull och blir till en enda röra. Summa sumarum goda men med ett bedrövligt utseende.

Recept under bilderna











Rostad mandelmassestång (20 st)

100 g sötmandel
100 g florsocker 
1-2 msk äggvita ( jag tog en matsked äggvita och ca 1 msk Baileys)
150 g mörk choklad
50 g vit choklad

Rosta mandlarna i ugnen på 200 g i några minuter rör om då och då
Mixa mandlarna i en mixer tills de börjar likna en smet. Tillsätt florsocker och äggvita/Baileys till det blir en fast mandelmassa. Blir smeten lite lös så ställ in den i kylen en stund. 
Forma 20 st stänger och doppa dem i den mörka chokladen, låt dem stelna och dekorera dem sedan med vitchoklad.

Lycka till 🤸‍♂️


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar