tisdag 24 maj 2022

Skogens alla små klockor

De sprider en doft som är så ljuvlig och de små klockorna liknar små droppar som hänger från stjälkarna, jag menar naturligtvis liljekonvaljen  som nu ståtar i skog och mark. I förgår plockade jag en härlig bukett till dottern som bor i storstaden och har som jag en hel skog full med dess vackra aromatiska blommorna. Jag är så tacksam för att jag bara kan gå utanför knuten och strosa runt i skogen och känna doften som sprider sig och se de nästan sylvassa bladen omsluta de små skira blommorna. Självklart skall man vara försiktig med dessa pärlor då de är giftiga allt är giftigt på växten men särskilt blommor och blad. Så enligt giftcentralen så är djuren också utsatta för den vackra blomman som på latin har ett väldigt vackert namn  Convallaria Majalis, så när du har plockat en bukett Majalis så var noga med att tvätta händerna.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar