fredag 28 augusti 2020

Dags att skörda

Så härligt, nu är det dags plocka bär och frukt. Jag ser på Facebook att många är ute och plockar litervis med blåbär, här på Öland är blåbären kruttorra om man skulle ha den stora lyckan att hitta några vill säga. Det var mer i somras som jag såg att barn var ute i vår lilla skog och plocka bär för att stoppa i munnen. Jag är iallafall glad över de få äpplen jag har fått på mina nysatta äppelträd, förra hösten var vi nere i Kivik och köpte två pelaräppelträd ett Polka och ett Bolera som i år bar frukt, två var så inga astronomiska mängder. Däremot är jag tacksam över att grannen har två väldigt vackra äppelträd som vi har fått lov att plocka av, men då gäller det att vi snabba för det finns andra som också är väldigt snabba på att mumsa i sig bären och det är rådjuren som i arla morgonstund knipsar av de nedersta bären på träden. I går plockade jag några äpplen som jag torkade i min torkmaskin. Jag läste att det är en fördel att blanchera äpplena först innan, de åker in för torkning, men jag vet i katten om det blev så mycket bättre. Jag får nog göra en omgång till för det sa bara swish så var de slut.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar