torsdag 16 maj 2019

knäckebröd

I går var det lite små kyligt här på Öland så då passade jag på att baka. Jag hittade ett recept i det senaste numret av ”Allt om mat” knäckebröd med sesam och anis. Det lät väldigt gott och det var det också. Nu hade jag förstås ingen anis hemma utan jag tog fänkålsfrön som jag la i morteln och körde runt ett par varv. Det gick bra det också. I receptet skulle det var vetekross men naturligtvis hade jag inte det heller hemma, så vetet fick ersättas med rågkross, ja det funkade det också. På slutet skall sesamfrön kavlas in i degen, lite meckigt att få dem att fästa i degen så sesamfröna var mest över hela köket. Det blev goda knapriga knäckebröd till kvällen. Tillsammans med ett glas Kombucha.
Recept under bilderna








Knäckebröd med anis och sesam
25 g jäst
1 dl vetekross ( jag tog rågkross, funkade bra)
3 dl vatten ( 37 grader)
1 msk ljus sirap
1 msk mald anis ( jag tog fänkål , gott det också)
1 1/2 ts salt
2 2/1 dl rågsikt ( ops, jag hade inget rågsikt så det fick bli lika delar fint rågmjöl och vetemjöl)
4-5 dl vetemjöl ( 240-300 g)
0,5 dl sesamfrön
Gör så här:
1.Blanda jäst, vatten, sirap, salt och anis häll i vetekross och låt det svälla i 20 min.
2. Blanda i vetemjöl och rågsikt och blanda till en smidig deg. Låt jäsa i 40 min.
3. Sätt ugnen på 250 grader
4. Dela degen i 8 delar och kavla ut varje degbit så tunt det bara går. Ta ett par tag med kruskavel.
5. Strössla över sesamfrön och kavla in dem i degen, så gott det går.
6. Lägg varje degbit på en plåt och grädda ca 8 min. Låt sedan varje kaka kallna på galler
Lycka till 🤸‍♂️


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar