lördag 6 oktober 2018

Chokladbollar när sötsuget sätter in


I går var det höstmarknad i Algutsrum här på Öland. Chokladbollar brukar gå som smör i solsken på alla marknader. Jag hade tyvärr inte möjlighet att besöka den här höstmarknaden i år, så några inköpta chokladsoppa blev det inte. Däremot hittade jag ett recept på  Fredriks Fika som jag har modifierat något. När jag var liten kallade vi inte dem chokladbollar eller skumbollar utan rätt och slätt gräddbullar, trots att det inte finns tillstymmelse till grädde i fluffiga kakorna. Alla ni som gick på Arabyskolan under 70 talet kommer säkert ihåg vad vi åt under på 20 minuters rasten, just det en specialare. När jag berättare om detta tror folk inte att det är sant men, i anslutning till skolan fanns ett bageri Araby bagaren och dit gick vi och köpte en special och det var en vanlig fralla delad på mitten och i den låg just en gräddbulle med eller mutan kokos. Jag vet att det låter lite mysko, men väldigt gott var det. Jag har för mig att helan kalaset kostade 35 öre.












































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar