tisdag 2 juni 2015

Väldigt enkla Choklad/lakritsbollar utan smör och socker

I går blev det choklad/lakritsbollar. Jag fattar inte varför vi har envisats med att göra chokladbollar med smör och socker när det finns hur många andra sätt som som helst. Numera använder jag nötter/frö av olika slag och det blir alltid bra. Som bas brukar jag använda cashewnötter och därefter fylla på med nötter och frö som jag har hemma. Det blev även en fruktsmothie av melon, äpple, hallon och en bit gurka för att få det i drickformat tillsatte jag lite äppel juice, häll upp i glas och toppa med kokosflarn, det blev riktigt gott.

Recept på choklad/lakritsbollar under bilderna





Choklad/lakritsbollar ca 10 st

2 dl cashewnötter osaltade
0,5 dl mandlar
0,5 dl solrosfrön
6-7 urkärnade dadlar
2 msk kokosflarn
2 tsk lakritspulver
2 tsk ekologisk kakaopulver
1 tsk kaffe eller vad man vill ha. Har även provat med lite Galliano och det blev väldigt gott.

Kör nötterna, choklad, lakrit och kokosflarn i en mixer eller matberedare och tillsätt sedan dadlar och kaffe. Rulla till små bollar och rulla dem sedan i kokos. Förvaras i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar