fredag 19 juni 2015

Två nyanser av knäckebröd

I senaste numret av ICA buffe, så hittade jag ett recept på glutenfritt knäckebröd som lät väldigt gott. Receptet finns även på Majsmjöl påsen med lite modifikation. I receptet står det att det blir en plåt, men jag lyckades kavla ut så att det räckte till två plåtar. Det gick så enkelt att göra så jag satte även en deg till Farmors goda julknäcke. Jag brukar göra det till jul, men det passar naturligtvis även till midsommar tillsammans med sill, ägg och en härligt lagrad cheddarost.

Recept under bilderna






Majsknäcke med frön
2 plåtar

2 dl majsmjöl
1 dl solrosfrö
1 dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
1 krm salt
1/2 dl rapsolja
2 dl kokande vatten
Flingsalt

1 Sätt ugnen på 150 grader
2 Rör ihop alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt rapsoljan och det kokande vattnet , blanda väl.
3 Lägg degen på bakplåtspapper och lägg ett bakplåtspapper över degen och kavla ut till en platta som täcker plåten.
4 Ta bort det översta bakplåtspappret och strö över 1 tsk flingsalt. Skär lagom stora bitar så blir de lättare att dela när de väl är klara.
5 Grädda i mitten av ugnen ca 1 tim, låt svalna.

Farmors goda julknäckebröd
Hur många sol helst.

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
3 dl rågmjöl
Ca 1 liter vetemjöl
1 msk socker 
1 tsk salt

Sätt ugnen på 150 grader
2 Baka degen som till en bulldeg
3 Låt degen jäsa i 30 min.
4 Ta en liten klick deg och kavla ut den så tunnt det bara går, några tag med kruskavel det sista.
5 Grädda 2 plåtar åt gången i 5-6 min. Svalna på galler.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar