tisdag 29 oktober 2013

Inlagd gurka

Min mamma var en riktig matmamma, hon gjorde alltid storkok och lagade rikligt med mat. I frysen fanns alltid fullt med kakor och hembakat bröd. När det var säsong för bär så var hon alltid ute i skogen och plockade blåbär och lingon. Man skulle kunna tro att hon var hemma fru, men absolut inte hon jobbade heltid och tog alltid vara på varje minut. Allt detta minns jag med glädje när hon nu inte finns med oss längre. Vissa saker och smaker har jag tagit med mig och en sådan smak är inlagd gurka. Nu när jag hade mina barnbarn på besök i helgen så blev inlagd gurka ett självklart val till köttgrytan. Jag hoppas att barnbarnen säger i framtiden - hos mormor fick vi alltid så god inlagd gurka :-)

Receptet jag använder mig av är 1del socker, 2 del ättika, 3 delar vatten. Häll över den skivade gurkan och klipp persilja och strö över.



2 kommentarer:

  1. Helt underbar gurka. Matlagningen har du verkligen ärvt ifrån vår fina mormor. Saknar henne.... Stor kram E

    SvaraRadera