tisdag 22 oktober 2013

Brödbak det luktar så gott

Jag fick ett recept på ett bröd i form av min dotter Emma. Jag tror att hon i sin tur hade fått receptet på en restaurang hon besökte. Jag vet inte riktigt vad brödet heter men vi kan kalla det Turkiskt yoghurt bröd eller Siraps bröd. Det är galet mycket sirap ,det förstår ni nog av receptet. Så enkelt att göra om man inte hinner vänta på att det skall jäsa. Det är bara att röra ihop alla ingredienser hälla i två brödformar och in i ugnen ca 1 tim. Toppa med flingsalt och pumpa kärnor.

Receptet hittar du längst ner.






6 dl Turkisk yoghurt
4 dl Sirap (jag tog ljus sirap)
2,5 msk Bikarbonat
4 dl Vetemjöl
8 dl Rågsikt
1 tsk salt
Vatten

Rör i ihop allt till en smet och späd med vatten så att det blir som muffins smet. Häll smeten i 2 bakformar och sätt in i på lägsta falsen 180 grader i ca 1 tim , voila...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar