torsdag 22 augusti 2024

Fågelliv i trädgården

Det troligaste scenariot vid den här årstiden är väl att småfåglarna inte är så på hugget, ungarna är flygfärdiga och behöver inte omsorg längre, men alla behöver äta för att överleva. I min trädgård bidrar jag med ett antal solrosor som jag faktiskt inte har planterat det här året så var de kommer i från kan man fundera över. Förra året fick jag en påse röda solrosor som jag planterade i mina pallkragar, jag tyckte väl inte att de var så där imponerande då lite bleka i färgerna och små och ynkliga. Så i våras var hela pallkragen full av skott och först trodde jag att det var tomatplantor som kom upp men så fick några av de där skotten växa till sig och i år har det varit en riktig symfoni av gula, oranga och röda solrosor. I en Anna pallkrage kommer det upp gigantiska gula solrosor , själva blommorna är ca 35 cm i diameter och för tillfället hänger humlor och bin där och mumsar i sig. Det som är extra roligt är att en dag var det fullt med steglitser som fick sig ett skrovmål, den lilla färgsprakande fågeln är inte vanlig i min trädgård därför blev jag extra glad över att se dem.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar