tisdag 13 februari 2024

Fettisdagen

Idag är det makens favoritdag nämnligen fettisdagen och det är då man skulle startat tiden för att äta semlor men jag tror att den första semlan för hans del intogs innan jul. Namnet fettisdag har sitt ursprung i två ord såsom fet och tisdag eftersom det var sista dagen innan fastan och då gällde det att äta upp sig. Nu behöver vi i västvärlden inte precis äta upp oss om vi inte skall fasta vill säga utan nu har semlorna istället blivit mer kulinariska och vackra små eller stora bakverk. Ett annat ord är vita tisdagen som infaller 47 dagar innan påsk, ja man kan väl säga att kärt barn har många namn. Idag får vi väl njuta av en riktigt god semla även om just semlan inte är min favorit bakelse. Jag kom i håg att hemma hos min mormor och morfar när jag var liten där åt man Semlan i en djup tallrik och hällde på varm mjölk, även kallad hetvägg nja det låter väl så där i mina öron idag. Då är frågan skall det bli en helt vanlig semla eller skall vi gå lös på semla med choklad, kanelbulle semla, wienerbröd semla, det är svåra val i dag.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar