tisdag 5 september 2023

Små goda bollar

Det har inte blivit speciellt mycket bakande i sommar, lusten har inte  funnits och värmen har bitvis varit övermäktig för att ens orka tänka på att stå vid en varm ugn. Då passar det väl ganska bra att baka utan varken ugn eller 100 ingredienser. Jag hittade dessa små läckerheter i flödet någonstans på sociala medier, som alltid är det svårt att hitta tillbaka till receptet efter någon dag så därför kan jag inte heller säga vart receptet kommer i från, men jag delar gärna med mig av hur man gör, fyra ingredienser och jag kan nästan lova att du har dem hemma om du brukar baka. De ljuvliga små bollarna består av krossade digistivekex, karamelliserad mjölk eller Duce de leche , banan och choklad, simsalabim så har du ett antal läckerheter att förvara i kylskåpet och plocka fram oväntat besök eller helt enkle bara för att mumsa isig.

Recept under bilderna








Ingredienser:
12-14 digistivekex
1 banan
4 msk karamelliserad mjölk
200 g choklad

Gör så här:
Smula sönder kexen tillsammans till små små bitar tillsätt mosad banan och den kamelliserade mjölken och rör runt så det blir som en chokladboll smet. Jag körde allt ihop i en matberedare.
Rulla små bollar och ställ ini kylen ca 1tim. Smält chokladen i vattenbad eller i micron och doppar sedan bollar och lägg på bakplåtspapper , strö gärna över smulor och kexen eller något annat strössel. Lätt som en plätt.

Lycka till 🤸‍♂️




1 kommentar:

  1. Låter jättegott. Ska absolut pröva detta recept.

    SvaraRadera