måndag 5 september 2022

Svamp i skogen

Inte här på Öland iallafall, nu har vi förvisso inte speciellt mycket skog men i skogen som jag bor granne med finns ingen svamp. Det beror säkert på den uteblivna nederbörden, det räcker inte med att det kommer ett skyfall någon gång då och då det måste strila sakta under ett par dagar. Lavan som vi i dagligt tal bukar kalla vitmossa är knastertorr och krasar under fötterna när jag smyger fram med svampkorgen i högsta hugg. Vid den här tiden på året så brukar jag alltid hitta smörsopp, kantareller och Karl-Johan men i år hittar jag inga svampar överhuvudtaget inte ens någon maskäten som jag skulle kunna fota, så idag får du se bilder från tidigare år då skogen prunkade av svamp både oätliga och ätliga men jag väntar på att vi får lite regn framöver så lavan och svamparna åter får lite liv.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar