måndag 22 augusti 2022

Nu gäller det elen

Vi som bor i södra Sverige kommer i dag ha All Tme High på elpriset, spotpriset med avgifter är 7, 27 kr/ kWh. I dag går det inte ens att hitta en ynka timme då priset ligger på någorlunda låga nivåer. Det snackas vitt och brett om att staten måste gå in och subventionera för de höga priserna och det ropas efter kärnkraft till höger och vänster, kanske mest höger. Det som det definitivt inte pratas om så mycket är hur varje individ kan hjälpa till att hålla sina kostnader nere, för i Sverige är det ingen brist på el vi exportera vår el från norr vidare ut i Europa. Kan det vara så att marknadspriserna gör att vi nu sitter där med svartepetter och får betala dyrt för vår egenproducerade el. Vad kan vi då göra för att hålla nere elräkningen i det egna hushållet, jag har blivit en riktig elprisjagare, det tvättas och diskas på nätterna och kaffet hälls på termos i stället för att stå på värme i kaffebryggaren dessutom har vi stängt av handdukstorken och dragit ner på golvvärmen i badrummet och bilen laddas med hjälp av solceller på taket, det känns ganska bra faktiskt och till vintern kommer det att eldas i eldstaden så det står härliga till. Jag har alltid önskat mig en utedusch och nu fick vi hjälp av barnbarnet med att installera den, och nu hoppas jag att solen orkar värma upp vattnet så det blir härliga duschar ute i det fria mitt bland grönskande växter och gassande sol.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar