torsdag 9 december 2021

Bakdag igen

El priset skenar och jag försöker både diska och tvätta nattetid då elen har lite humanare priser men vad katten jag kan inte baka på nätterna, någon måtta får det vara. Det får väl bli extra dyra mackor i så fall. Som jag skrivit tidigare här på bloggen så älskar jag enkla smidiga lösningar , nu hittade jag ett über bra recept på tekakor i långpanna. Samtidig som jag bakade lyssnade jag på meny i P1 och där frossade man i kokböcker och slog ett extra slag för Tareq Taylors nya kokbok ”Middag i en gryta”. Den skall jag nog önska mig av tomten, så smidigt att samla alla ingredienser i en gryta och sedan koka på den ett par timmar och under tiden ge sig i kast med en långpanna med brytbröd. Brödet blev så bra så där härligt fluffiga och toppen om man är många som skall äta, bara att bryta och för se sig med andra ord enkelt och smidigt.
Recept under bilderna








Tekakor i Långpanna

Ingredienser:
50 g jäst
100 g smör
2 dl vatten
3 dl mjölk ( jag läxade till det med röd mjölk, så här till jul)
2 ägg
2 tsk salt
3 msk socker
Ca 13 dl Vetemjöl special 


Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader

  • Smula jästen i en degbunke
  • Smält smöret och tillsätt vatten och mjölk, ljumma vätskan till 37 grader
  • Häll blandningen över jästen och rör om till jästen har lösts upp
  • Tillsätt ägg, socker, salt, och blanda runt
  • Tillsätt mjölet, lite intaget och kör 5 min i maskin eller knåda 10 min för hand
  • Låt degen jäsa i 30 min.
  • Vänd över degen på en långpanna och platta till den något
  • Skär rutor innan degen åter skall jäsa i 30 minuter
  • Sätt in plåten i ugnen ca 20 min.
  • Ät och njut

Lycka till 🤸‍♂️



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar