måndag 13 september 2021

Söndagsbak - bovetelimpa

Hösten kryper allt närmare och det blir mer tid inomhus, visserligen har vi haft temperaturer upp mot 25 grader dagtid så det känns ändå som att sommaren hänger sig kvar. Jag blev lite småsugen på att baka ett glutenfritt bröd som jag hittade ett recept på. Jag är som jag har skrivit om tidigare inte så förtjust i bröd som är bakade med för många ägg, och nu hittade jag ett recept bakat på bovetemjöl. Brödet innehåller även bär, jag tog lingon och tranbär vilket ger en härlig fruktighet, men nästa gång skall jag nog peta i lite nötter så att brödet blir så där härligt Crunchy. Det var iallafall väldigt lätt att röra i hop degen, inget knådande utan bara att göra en gröt på boveteflingor, chiafrön och vatten som en fördeg och sedan komplettera med honung, kryddor och bovetemjöl, med andra ord lätt som en plätt.

Recept under bilderna






Ingredienser

Skållning
3 msk chiafrön
2 dl boveteflingor
2 1/2 kokande vatten

Deg
3 dl ljummet vatten
25 g jäst
3 tsk salt
3 msk honung
2 msk kokosolja eller annan olja
2 tsk brödkryddor
3 msk kokosmjöl
6 dl bovetemjöl
2 dl lingon, tranbär eller valfria nötter eller blanda som du vill

Till formen
Rapsolja
Bovetemjöl
Sesamfrön 
  • Skållning: Blanda bovete och chiafrön i en bunke. Koka upp vatten och rör ner. Låt svälla i 30 minuter.
  • Deg: Värm vattnet till 37° (fingervarmt). Smula ner jästen i en bunke. Rör i vattnet, honung och kokosolja tills jästen lösts upp. Tillsätt den skållade boveteblandningen, brödkryddor, och salt. Arbeta in mjölet väl. Tillsätt bären eller nötternai degen.
  • Smörj en tvålitersform väl med rapsolja. Bröa med sesamfrön,  och bovetemjöl. Degen blir lös, så klicka ner den i formen . Låt jäsa under bakduk i 45 minuter.
  • Sätt ugnen på 200°. 
  • Grädda brödet i mitten av ugnen i cirka 45–50 minuter tills det har fått fin färg. Låt stå i formen i cirka 5 minuter. Stjälp upp brödet på galler och låt svalna under bakduk
Lycka till 🤸‍♀️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar