onsdag 26 maj 2021

Kladdkaka med kokostäcke

Finns det något godare än tosca täcke på en kaka? Ja det finns det säker men i kombon med kladdkaka så blir det utsökt. Det har inte blivit av att jag har gett mig i kast med några nya recept från kakfronten, men häromdagen så hittade jag ett recept som lät så gott, det var kladdkaka med toscatäcke. Ni vet så där ljuvligt mjuk och lite kladdig botten med en underbar chokladsmak och överst ett täcke av knackig kokos. Dessutom var det väldigt lätt att svänga ihop kakan, det svåraste var väl i så fall att inte kasta sig över de små rutorna innan de fått stelna till ordentligt, men ni vet det där med att inget är som väntans tider och den var väl värd att vänta på.

Recept under bilderna









Ingredienser kladdkaka
150 g smör
2 dl socker
1,5 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
0,75 dl kakao
2 ägg
 
Ingredienser kokostosca
75 gr smör
4 dl kokos
1 dl socker
1,5 dl grädde
1 dl sirap

Gör så här 

Klä en form med bakplåtspapper, jag tog en form ca 23*23
Smält smöret och bland sedan i de torra ingredienserna och rör ihop. Tillsätt ett ägg i taget och rör till en slät smet. Häll smeten i formen och grädda ca 8-10 min på 200 grader längst ner i ugnen.
Under tiden kokar du ihop toscan. Blanda ihop alla ingredienserna i en kastrull och låte sedan smeten puttra på svag värme ca 5-6 min.
Fördela smeten över kladdkakan och grädda sedan ytterligare 10 min eller tills toscan fått en gyllenbrun färg. Ta ut kakan och låt den stelna och sätt in den i kylskåpet så att den blir riktigt kall skär sedan kakan i rutor

Lycka till 🤸‍♀️




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar