torsdag 1 april 2021

April april i dag drar vi till Blåkulla

Då har vi avverkat både blåmåndag , vittisdag och dymmelonsdagen och i dag trimmar vi kvasten och drar till Blåkulla, det borde väl vara helt Corona säkert att flyga högt där över molnen. Eftersom vi nu fått ytterligare restriktioner då smittspridning återigen exploderat här i Kalmar län så gäller det verkligen att hålla att hålla i och hålla ut. Det soliga och varma vädret som vi har haft lyckan av att fånga här på,Öland ser nu ut att ebba ut så här lagom till Påsk då vinden vänder och det kommer att blåsa nordliga vindar och det vet 
vi ju alla vad nordan innebär. Det är bara att pälsa på sig med tjocka vinterjacka och mössan. Jag undrar om det kommer några påskkärringar på besök i dag ? När jag var liten var det sjalett och förkläde som var de viktigaste attributen för en påskkärring, det där förklädet har gått i arv, det var min mormor som sydde det till min mor, sen fick jag ha det när jag var påskkärring och jag förde traditionen vidare till min dotter och hon i sin tur vidare till sin lilla dotter. Nu dröjer det ett par år innan nästa generation påskkärringar skall bära det magiska påsk förklädet, med andra ord fem generationer förkläde.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar