fredag 2 augusti 2019

Det luktar pepparkaka i hela huset

Nej , jag har inte missbedömt årstiderna och satt i gång med pepparkaksbakutan jag hittade ett recept på bröd som jag pimpade med lite kryddor. Egentligen är det väl märkligt att man inte bakar pepparkakor vid fler tillfällen än till julen, alla dessa fantastiska kryddor som sprider sin ljuvlighet i hela huset. Jag hittade ett recept och som vanligt när det skall vara lite nyttigt så är det ofta ägg i vilket jag kan ha lite svårt för. Det här brödet innehåller bara två ägg och med hjälp av kryddorna så trollades äggsmaken bort. Jag letade i kryddsamlingen efter brödkryddor men hittade inga men det dök upp en påse pepparkakskryddor som jag tog och det blev riktigt bra. 

Recept under bilderna













4 dl havregryn
1 dl vetemjöl
3 msk linfrö
1,5 dl pofiber
1 msk bakpulver
1 tsk salt
2 ägg
2 dl yoghurt
2 dl vatten
1/2 dl russin (om man vill)

Blanda ihop alla torra ingredienser och bland sedan ner ägg, yoghurt och vatten till en jämn smet. Häll massan i en klädd brödform och toppa med nötter, havregryn eller vallmofrön. Sätt in i brödet i ugnen ca 60 min i 200 grader.

Lycka till !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar