tisdag 13 november 2018

Vem vill inte ha en Hibiskus häck på tomten

Jag är väldigt nöjd med min Avenbok som vi satte som häck förra året. Visserligen har den fått ganska mycket stryk den här sommaren när regnet uteblivit och vi dessutom har haft bevattningsförbud här på Öland. Den här sommaren skulle nog en hibiskushäck klarat sig bra på många ställen runt om i Sverige och speciellt på vår vackra Ö. Visst är det väl helt fantastiskt att se alla våra inneblommor prunka i trädgårdarna på varmare breddgrader än där vi befinner oss nu. Denna tropiska växt blommor från vår till höst och trivs både inne och ute, växten är inte speciellt krävande och den älskar sol, vilket bådar för att den skulle vara perfekt i min trädgård tills vi kommer till övervintring. Då stöter vi på patrull direkt, temperaturen bör inte gå under12-15 grader så där rök tanken om en hibiskus häck, då den inte skulle klara sig längre fram än till september, oktober. Jag njuter av min avenbok i stället och vet att den karar en vargavinter om inte rådjuren äter upp den förstås.



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar