måndag 26 november 2018

Strassburgare med chokladtryffel ...så goda.

Nej nej jag har inte hoppat upp ur sjuksängen för att i en hast slänga i hop några strasskakor. Vilket supervackert namn förresten Strassburgare med chokladtryffel. Dess briljanter trixade jag ihop förra veckan, några kvar? Nix, de går åt som smör i solsken och dessutom var de väldigt enkla att göra, om man vill briljera och framstå som en proffsig bagare, kan vara kul någon gång i allafall.Om jag inte helt missminner mig så hittade jag receptet i tidningen Hembakat. Det går utmärkt att fylla kakorna med vilken chokladsmak som helst, jag blandade mörk och ljus choklad med min favorit Marabou saltlakrits.

Recept under bilderna










Strassburgare med chokladtryffel

25 dubbla kakor
Deg
  • 250 g smör, rumsvarmt
  • 1 dl florsocker
  • 2 msk vaniljsocker
  • 2 dl (150 g) potatismjöl
  • 2 dl (120 g) vetemjöl
  • 1 krm salt
Fyllning
  • 150 g mörk choklad ( jag blandade olika chokladsmaker hej vilt, jag tog vad jag hade hemma)
  • 1 dl vispgrädde
  • ½ dl mjölk 

GÖR SÅ HÄR:

  1. 1. Sätt ugnen på 175 grader. 
  2. 2. Mät upp smör, florsocker och vaniljsocker i en matberedare och mixa ihop tills allt blir vitt och fluffigt. 
  3. 3. 
Tillsätt potatismjöl, vetemjöl och salt och mixa ihop till en deg.
  4. 4. Fyll en kraftig spritspåse med tyll.
  5. 5. Spritsa runda kakor med jämna mellanrum på en plåt med bakplåtspapper, (inte för tätt)
  6. 6. Grädda kakorna mitt i ugnen 
i 10–12 min eller tills de fått lite färg. Låt dem svalna.

  7. Fyllning: Bryt chokladen 
i mindre biter. Lägg den tillsammans med grädde och mjölk 
i en kastrull och låt det smälta ihop på svag värme. Rör ihop till en slät och blank massa och dra kastrullen från plattan. Låt fyllningen stelna 1 tim i kylen.
  8. Bred chokladtryffel på undersidan av hälften av kakorna. Lägg ihop dem med resten av kakorna.

Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar