onsdag 28 november 2018

Snabbt och enkelt bröd utan några krusiduller.


Det är totalt optimalt att hitta ett recept med fåtal ingredienser som dessutom bara står i skafferiet och väntar på att användas. Jag har ett liknade recept som jag brukar göra till jul.  Det här receptet på Snabb sirapslimpa hittade jag på Åse Falkman Fredriksson blogg  56 kilo. Det är perfekt när degen bara skall röras ihop läggas i en form och in i kall ugn, kan bli lättare än så. I Åses receptet skall det vara mörk sirap men jag hade bara ljus sirap hemma så det fick bli den ljusare varianten. För att piffa till det lite extra pytsade jag i hackade dadlar, russin , aprikoser och solrosfrö. Den här gången hällde jag smeten i en form i vanliga fall brukar jag använda brödformar, men det här blev väldigt smidigt.














Ingredienser

  • 1 liter filmjölk
  • 1 kg rågsikt
  • 2 dl mörk sirap
  • 4 tsk bikabonat
  • 2 tsk bakpulver
  • Valfritt med torkad frukt och nötter, jag tog 2-3 dl av dadlar, russin, aprikoser, solrosfrön

Instruktioner

  1. Häll upp filen i en bunke. Blanda i sirapen. Rör tills det blandat sig.
  2. Tillsätt de övriga ingredienserna och arbeta en stund i matberedaren.
  3. Häll smeten i en smord mindre långpanna (23 x 31 cm)
  4. Sätt in långpannan i kall ugn och sätt en termometer i brödet. Sätt ugnen på 150 grader
  5. Sätt därefter in brödet i ugnen och när  innertemperaturen är på 97 grader är brödet klart, det tar ca 1 timme.
  6. Ta ut brödet och låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar