torsdag 30 augusti 2018

Hummus och fröknäcke, så god combo.

Hummus med ursprung från österlandet har under de senaste åren blivit en favorit i mitt kök. Mosade kikärter med tahini och olivolja en liten skvätt citronjuice och en vitlök eller två, Varje gång jag gör min egen hummus så blir den olika. Den här gången fick jag inte till den där mjuka sammetslena röran som det är enkelt att dippa i. Nej den här gången blev det mer konsistens ”bredpåmackan” men det är helt ok det också. Det passade väldigt bra som ett lager på det nybakade fröknäckebrödet, som för tillfället också blivit en favorit. Jag har ett recept jag utgår från men det går alltid att modifiera efter vad som finns hemma. Strykande åtgång är det i allafall på dem. 
Recept på Fröknäcket under bilderna













Fröknäcke ( glutenfritt )

2 plåtar

1/2 dl hela linfrön
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl solrosfrön
1/2 dl pumpakärnor
2 tsk fiberhusk
1 1/2 dl bovetemjöl
1-2 krm salt
1/2 dl rapsolja
2 dl kokhett vatten

1. Sätt ugnen på 160 grader
2. Blanda all torra ingredienser i en bunke och röror
3.Tillsätt olja och det kokheta vattnet och rör om, låt smeten vila 5 min.
4. Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper till en tunn kaka. Ta bort det översta pappret och strö över lite flingsalt
5.Grädda mitt i ugnen 60-70 min ( håll lite koll så att brödet inte blir för mörkt). Låt det svalna innan du bryter det i bitar

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar