tisdag 14 augusti 2018

Från den ena årstiden till den andra

Nu skall jag kanske inte måla f-n på väggen riktigt ännu, men visst känns det som hösten har gjort ett litet intåg i sommaridyllen. För en vecka sedan hade vi 30 grader varm och strålande solsken och havet låg spegelblank. Nu har vi knappt 20 grader, molnen tonar upp sig och havet kokar av vindar på 20 m/s. Ja men regnet som utlovats, var är det?  Inget regn i sikte trots att min väderstation både visar blixtar och regn. Det får bli hur det vill med regn och rusk tids nog stånkar vi alla över snöskottningen. Jag passar på att njuta av fruktskörden som faktiskt väntar bli överdådig framöver. Mina plommon har trillat ner och hamnat i frysen och äpplena är på god väg. Eftersom blåbären torkade bort här på Öland och blåbärspajen uteblev, så fick det bli en äppelkaka i stället, gott det också till kaffet. Recept under bilderna.
















Sätt ugnen på 175 grader

Ingredienser:
150 g smör
2 dl strösocker
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1/2 dl filmjölk
3 st äpplen
2 msk strösocker
2 tsk kanel
1/2 dl pärlsocker
Smör och kokosflingor till formen

Gör så här:
Rör smör och socker , vispa i ett ägg i taget
Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Blanda ner det i smeten och häll i filmjölken
Bred ut smeten i en smord och kokosbröad form 22-24 cm
Kärna ur och skär äpplena i klyftor. Blanda socker och kanel i en plastpåse och lägg i äppelklyftorna och vänd runt.
Lägg sedan äppelklyftorna ovanpå smeten. Strö över pärlsocker
Grädda i nedre delen av ugnen 35-40 min.

Lycka till! God var den i alla fall



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar