söndag 18 mars 2018

Så var de det där med ägg i bröd

Som jag skrivit om tidigare här på bloggen så har jag lite svårt med glutenfria bröd som är bakade med ägg som bas. Fast när jag såg de här bullarna på nätet så var det nästan ett måste att testa dem. Så härligt stora, krispiga brödbullar gick inte att motstå. Som tur är ingen i familjen tvungen att äta glutenfritt, så jag har valmöjligheten att välja vilka brödsorter som helst. Det fiffiga med dessa bröd och mitt favoritbröd - bönbröd är att man slipper all jäsning, det är bara att vispa ihop och sen in i ugnen på direkten, och efter några minuter har man härligt doftande bröd.
Recept under bilderna










Frallor
  • 3 dl mandelmjö
  • 1 dl fiberhusk
  • 2 tsk. bakpulver
  • 1 tsk. flingsalt
  • 2 tsk. äppelcidervinäger
  • 2,5 dl kokande vatten
  • 3 äggvitor
  • Ev brödkryddor, jag tog anis, pomerans, kummin och fänkål och mortlade ihop dem

Gör så här
1 Sätt ugnen på 175 gr.
2 Blanda de torra ingredienserna.
3 Vispa äggvitorna hårt.
4 Blanda vatten och äppelcidervinäger och häll över de torra ingredienserna. 
5 Vänd ner äggvitorna i smeten
6 Ta upp degen och dela i 8-9 delar beroende på hur stora du vill ha dem och forma till bullar. Lägg på bakplåtspapper och grädda längst ner i ugnen i 50 minuter. 

Lycka till !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar