lördag 17 februari 2018

Självklart matar jag inte fåglarna med palmolja

Jag Säste en artikel om att INTE köpa talgbollar till fåglarna eftersom de oftast består av palmolja. Palmolja skall vi försöka undvika i största möjliga mån. När vi var i Costa Rica såg vi skogar med palmträd där man utvinner palmolja, det är säkert ingenting mot skövlade regnskogar i andra länder som fått ge vika för palmodlingar. Min svägerska Kerstin matar hackspetten med osaltat smör som hon kletar på trädstammen, det såg lite märkligt ut först men oj vad glada fåglarna blev. Jag provade att hänga ut ett paket med bregott rakt upp och ner, tyvärr har jag inte sett så många fåglar just i bregott burken ännu, eller några fåglar som mumsar i sig smöret som jag och barnbarnet kletade på stammen. Jag fick jätte fina fågelbollar som minsta barnbarnet hade gjort med sin mamma i julklapp, en massa härliga fröer och nötter som hålls samman av kokosolja, dessa hängde vi upp i vårt lilla träd.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar