fredag 1 maj 2015

Sköna maj och polarbrödsbak

Har man hittat ett recept på gott bröd så blir det gärna att man snöar in bara på det. Just nu är det Polarbröd. Perfekta att ha i frysen om det nu blir några över att frysa in. Jag försöker ge bort till sonen och svärdottern, men för tillfället är deras frys full med bröd så nu betackar de sig för påfyllning på ett tag. 

Prova detta perfekta brödet, recept hittar du under bilderna.




Hembakade polarbröd
14–16 st
50 g jäst
5 dl mjölk, fingervarm
75 g smör, 
¾ dl ljus sirap
1 ½ tsk salt
6 dl rågsikt
4–6 dl vetemjöl
GÖR SÅ HÄR
1. Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med mjölken. Tillsätt smör, sirap, salt, rågsikt och vetemjöl lite i taget. Knåda ihop allt till en smidig deg. Låt degen jäsa under bakduk i 50–60 min.
2. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord, ca 1 cm tjock. Kavla sista varvet med en kruskavel eller nagga tätt med en gaffel.
3. Stansa ut rundlar, ca 13–14 cm i diameter.
4. Lägg rundlarna på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.
5. Grädda bröden mitt i ugnen i 6–9 min. Låt dem svalna på ett galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar