fredag 30 januari 2015

Gunillas goda kringlor

Min mamma gjorde alltid så goda kringlor när jag var liten, men det var mer kringlor som vi åt som fika bröd. Tyvärr tyvärr så hade hon inget recept utan det fick bli lite vad som fanns i skåpet och måtten var naturligtvis på en höft. När jag var på surdegskurs hos Mat och Bak i Vrankunge så bjöd min gode vän Gunilla på så spröda härliga kringlor till kaffet, lite ost till det så blir det perfekt. Det tar inte många minuter att vispa ihop degen och sedan ca 10 min i ugnen och därefter är lyckan fullbordad.

Recept under bilderna






Gunillas goda kringlor
Ca 12-16 stycken
Ugn 225 grader 8-12 minuter
 Blanda ihop
8 dl mjöl (tag vilka mjölsorter eller gryn du vill – jag hade vetemjöl, rågmjöl, linfrön,  och solrosfrön i dagens omgång)
3 tsk hjorthornssalt
3 dl gräddfil
100 g smör, mjukt
1-2 tsk salt
 Forma kringlor
In i ugnen
 Ät och njut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar