onsdag 14 januari 2015

Fiberrika havregrynslängder igen.

Fiberrika havregrynslängder har blivit favoritbröd hos oss. 12 st smålängder passar utmärkt till soppa eller till en god gratäng. De skall visserligen jäsa lite länge men för övrigt är de enkla att göra. I dag använde jag mig av Manitoba Cream ett  mjöl som har en hög halt av protein. Det blir ett luftigt och smakrikt.

Recept under bilderna






Fiberrika havregrynslängder
Ca 12 st
Lägg bröden tätt på plåten och låt dem jäsa ihop under gräddningen så blir de extra saftiga och goda.
25 g jäst
5 dl vatten, fingervarmt
2 tsk salt
2 msk rapsolja
2 msk ljus sirap
2 dl fiberberikade havregryn (vanliga havregryn går också bra)
1 ½ dl fint rågmjöl
6–7 dl vetemjöl
Garnering
vatten
fiberberikade havregryn (vanliga havregryn går också bra)
GÖR SÅ HÄR
1. Smula jästen i en bunke och tillsätt vattnet. Blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt salt, olja, sirap, och havregryn. Låt blandningen stå i några minuter.
2. Tillsätt rågmjöl och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter så att glutentrådarna blir starka och brödet får volym.
3. Låt degen jäsa under bakduk i 50–60 min. Dela degen i två bitar. Rulla ut dem till längder och dela varje längd i 6 bitar. Rulla längder av de 12 bitarna, 15–20 cm långa. Lägg dem med  1–2 cm mellanrum på plåtar med bakplåtspapper (6 längder på varje) och låt dem jäsa under bakduk i 30–40 min. Sätt ugnen på 250 grader.
4. Pensla längderna med vatten och strö över havregryn.
5. Sänk värmen till 225 grader när du sätter in bröden i ugnen. Grädda dem mitt i ugnen i 9–12 min. Låt dem svalna på plåten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar