måndag 1 december 2014

Nu lackar det mot jul och juleljusen brinner för kung och fosterland

Då är vi inne i vintermånaden december med allt vad det innebär av snö och kyla. Här på Öland har vi inte fått någon snö ännu och jag är väldigt tacksam för det, för min del får det gärna vänta någon vecka till. 
I helgen blev det lussekatt bakning och lakritssnittar. Enkelt och gott med snittar av olika smaker, den här gången provade jag ett recept med lakritspulver, nice om man som jag är ett fan av lakrits.

Recept under bilderna



Ingredienser
200 g smör
2 dl socker
5 dl vetemjöl ( knappt 5 dl)
2 msk vaniljsocker
4 msk ljus sirap
2 msk bakpulver
3-4 msk lakritspulver

Gör så här

1. Skär det rumsvarma smöret i små kuber lägg på ett bakbord
2. Häll mjölet över smöret
3. Häll över sockert
4. Gör en grop i socker/ mjöl pyramiden 
5. Pytsa i övriga ingredienser och hacka sedan samman allt till en smidig deg.
6. Dela degen i 4 delar och rulla ut varje del till en rulle och lägg på plåt med bakplåtspapper. Platt till rullarna med en gaffel.
7. Grädd i 175 grader ca. 10-12 min. Låt kakorna svalna något innan de skärs i sneda snittar

lycka till !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar