fredag 30 juni 2023

Idag blir det en rosparad

Jag är så tacksam över alla rosor som prunkar i min trädgård, det är nya rosor som jag kompletterar med varje år, inte för att jag vill ha fler sorter  utan helt sonika för att de inte klarar den bistra vintern här på Öland eller så är det bara så att de är placerade på fel plats i rabatten rosen som är ny för i år heter Amber Flush som förhoppningsvis kommer att  klara ett par somrar. Den ros som är absolut mest pålitlig är Ingrid Bergman, hon förgyller carporten med stora sammetslena röda gigantiska rosor. Sen har jag förstås rosor som har planterades i slutet på sjuttiotalet och som är så tacksamma då de prunkar så fint varje sommar men namnet på dem, det har jag ingen aning om. Den vita stora rosen är nästan för stor och tung för den tunna stjälken som den växer på men den pryder verkligen sin plats mellan de röda rosorna, namnet på den ? Ingen aning. Denn andra vit rosen som gifter sig så vackert med riddarsporren köpte jag och den skulle vara röd men så blev det inte. På baksidan står honungsrosen och doftar ljuvligt med sina honungsgula blomställningar och den har fått sällskap i år av en liten tanig Ingrid Bergman, som förhoppningsvis kommer att växa till sig om inte lössen äter upp henne.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar